Menu

Ego a duch v podnikání

Ego a duch v podnikání

Čeho používáte víc?

Představte si, jak na jedné vaší ruce leží vaše ego a na druhé váš duch. Dejte si na to chvilku času, ať se představa vytvoří. Pak se podívejte na své podnikání nebo firmu a nechte své ruce zvážit, kolik v něm jednoho a druhého používáte. Stačí jim to dovolit. Co to s rukama dělá?

Většině z nás ruce zareagují, mírným pohybem nebo jeho představou. Zvláštní zážitek, když se jedná o tak abstraktní pojmy, ne?

Pro mne je ego nezbytná složka osobnosti, která nás vnitřně drží pohromadě. S malým egem lze velmi špatně podnikat nebo řídit lidi. Chybí ambice a zápal, potřeba vyhrávat. S adekvátním egem přichází sebevědomí, schopnost bojovat za sebe. Pomáhá nám prosadit se, obhájit své zájmy a dostat se tam, kam chceme. Když je ego přerostlé, ztrácíme schopnost sebereflexe, sebeuvědomění, vnímání a cit pro okolí, přestáváme dohlížet důsledky svých činů a lidsky růst. A zvyšuje se destruktivní potenciál na okolí, který v sobě máme. Líbí se mi příměr takového člověka k rakovinové buňce, která se bezohledně množí, požírá a destruuje systém kolem sebe. Prorůstá do něj a nevnímá, že s jistotou míří k záhubě. Zkuste si někdy s tím příměrem chvilku hrát, dá se na něm hodně naučit.

Našeho ducha lze definovat jen těžko. Je to prožitkový pojem, se kterým si rozum moc neví rady a pokud ho chceme vnímat, potřebujeme zapnout úplně jiné systémy v naší mysli. Firma nebo podnikání s duchem je taková, se kterou se lidé dobře cítí. Týká se to zákazníků, zaměstnanců, šéfů, sousedů i konkurence (ne každé). Dát podnikání ducha znamená dát do něj něco ze sebe. Je to elegentní způsob, jak se stát autentickým a přesvědčivým, jak vyzařovat charisma. Přináší to hodnotu, kterou můžeme prožít. Vyžaduje to jednoznačnost, ochotu nedělat kompromisy, schopnost ustát velký tlak zvenčí, když okolní systém běží většinově spíše na jiných principech. A je k tomu třeba hodně odvahy a vnitřní síly, protože pokud dáváme něco opravdu ze sebe, stáváme se zranitelnějšími. Ve firmě bez ducha se lidé divně cítí, bývá v ní mizerná atmosféra, zvyšuje se fluktuace, často v ní vládne strach, nutnost tlačit na lidi a nutit je do práce. Prioritou jsou peníze, lidé nevnímají smysl a hodnotu pro sebe, okolí a občas ani pro zákazníky. Přesto může být eknomicky úspěšná. Určitě znáte sami mnoho takových příkladů.

Pokud firemí lídr se složkou ducha pracuje, pokud mu záleží na hodnotách, které přináší všem zainteresovaným, pokud se je při řízení snaží vyvažovat, přináší to naplnění a radost a do firmy to přitahuje velmi lidsky zajímavé a schopné lidi. Pokud umí pracovat i s egem, přináší to dlouhodobě hojnost a prosperitu. Osobně si myslím, že je to jedna z mála dlouhodobě spolehlivých cest, která může umožnit malým a středním firmám přežít v narůstající konkurenci. Kdy speciálně korporace schopnost nabídnout něco s duchem pomalu ale jistě ztrácí, i když ekonomicky posilují.

Nechci zapomenout ani na přílišně duchaplné a ušlechtilé záměry. Podle mých zkušeností přinášejí nejčastěji ekonomické problémy, dlouhodobě zklamání a roztrpčení, případně je za nimi skrytá nějaká manipulace.

Lídři, kteří mají přirozeně vyvážené obě složky, jsou velmi vzácní. A myslím, že jsou velmi potřební. Pokud se chcete tímto směrem vydat, podívejte se ještě jednou na svoje ruce. Určitě tam své ego i duši ještě uvidíte. Na čem potřebujete začít pracovat, abyste je dokázali udržet v rovnováze?

Autor: Ing. Miroslav Spousta

6.12.2010

Zpět na přehled článků